BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Losy zawodowe absolwentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2008/2009)
Projekt badawczy:
  • Projekt UPGOW – Uniwersytet Partnerem Gospodarki Opartej na Wiedzy
pokaż badania
Kolejne lata cyklu: 2009 2011
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 1 lutego 2011 – 31 marca 2011
Badacz: Barbara Kożysznik, Elżbieta Turska
Abstrakt:

Badanie stanowiło drugą edycję projektu prowadzonego wśród absolwentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z roku 2007/2008, którego celem było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jak radzą sobie absolwenci Uniwersytetu Śląskiego na rynku pracy w kontekście zdobytego wykształcenia oraz ich aktywności edukacyjnej i zawodowej. Badania miały również na celu zarysowanie ogólnej sylwetki absolwenta UŚ w wymiarze umiejętności i sposobów poruszania się na rynku pracy, mobilności przestrzennej i zawodowej, aspiracji finansowych oraz celów karier zawodowych. Drugą edycją badania objęto absolwentów roku akademickiego 2008/2009 wszystkich kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich realizowanych w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym. Próba badawcza liczyła 674 osoby, w tym 77% kobiet i 23% mężczyzn. W badaniu wykorzystano technikę ankiety internetowej. Większość respondentów pracowała zawodowo, w tym 70% w organizacjach, 4% prowadziło własną firmę. 7% niepracujących nie pracowało ani nie poszukiwało pracy (zazwyczaj z powodu dalszej nauki), 19% poszukiwało jej, 30% odrzuciło przynajmniej jedną propozycję pracy. Większość osób pracujących w organizacjach znalazła zatrudnienie w ciągu trzech miesięcy (60%), aplikowała o pracę średnio w pięciu firmach (41%) i odrzuciła przynajmniej jedną propozycję pracy (54%). Respondenci najczęściej znajdowali pracę przy wykorzystaniu sieci znajomości i kontaktów (31%), choć znaczący okazał się również kontakt z wybranym pracodawcą (26%) oraz internet (25%). Osoby niepracujące, lecz poszukujące pracy korzystały głównie z tej ostatniej metody, rzadko z dwóch pierwszych. 81% badanych było aktywnych zawodowo już w czasie studiów, w tym 16% za granicą. Z kursów i szkoleń korzystano częściej już po zakończeniu studiów (52%). Większość badanych chciała wykonywać pracę zgodną z wykształceniem (80%), często kierowano się również tym kryterium przy podejmowaniu decyzji o wyborze danego zatrudnienia (41%), choć nie decydowało ono już w takim stopniu o postrzeganiu pracy jako atrakcyjnej (29%). 45% pracodawców wymagało od badanych wykształcenia kierunkowego. Absolwenci zdawali sobie sprawę, że wykształcenie stanowiło ich główny kapitał na rynku pracy, jednak karierę wiązali także z wysokością wynagrodzenia, dobrą atmosferą w pracy i możliwością rozwoju kompetencji zawodowych. 85% badanych stwierdziło, że wykorzystują wiedzę i umiejętności zdobyte w trakcie studiów w swojej aktualnej pracy. Najwięcej respondentów pracowało w branżach edukacja/kursy/szkolenia (31%) oraz administracja publiczna (13%). Większość była zadowolona ze swojej sytuacji zawodowej. 58% wyraziło gotowość do zmiany miejsca zamieszkania z powodu pracy, 10% tak właśnie uczyniło z powodu aktualnie wykonywanej pracy. Niemal 60% badanych było również gotowych poświęcić na dojazd do pracy do godziny, choć jedynie co piątemu czynność ta zajmowała tyle czasu.

Deskryptory TESE: kariera zawodowa, rynek pracy, absolwent szkoły wyższej, szkoła wyższa, uniwersytet
TESE descriptors: career, labour market, graduate, higher education, universty
Publikacje:
  • Badanie losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach : Absolwenci 2008/2009. (2011). Pobrane z http://bk.us.edu.pl/sites/all/files/bk/dl/BK_LosyAbsolwent%C3%B3w_2011.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"