BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Bariery wykorzystania instrumentów wspierania kształcenia pracowników
Projekt badawczy:
  • Urlopy szkoleniowe i zwolnienie z dnia pracy jako instrumenty wspierające podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Iwona Kukulak-Dolata
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono za pomocą metod jakościowych. Indywidualnymi wywiadami pogłębionymi IDI objęto pracowników kierowanych na szkolenia przez pracodawców i korzystających z urlopu szkoleniowego (pięć osób) oraz pracowników uczestniczących w szkoleniach, ale niekorzystających z urlopu ani ze zwolnienia z części albo całości dnia pracy (pięć osób). Natomiast zogniskowanymi wywiadami pogłębionymi objęto dwie grupy: pracodawców i przedstawicieli organizacji pracodawców oraz pracowników Państwowej Inspekcji Pracy. Zdaniem pracowników jedną z barier w ich dokształcaniu jest niechęć pracodawców do rozwoju swojego kapitału ludzkiego, czyli brak zainteresowania zwiększaniem potencjału poprzez edukację. Kolejna kategoria przeszkód miała charakter informacyjny – w opinii pracowników nie wiedzą oni o dziedzinach i kierunkach tematycznych, w których powinni się kształcić. Pracownicy wskazywali w tym zakresie również na brak wiedzy na temat ich praw i obowiązków wynikających z uczestniczenia w kształceniu ustawicznym. Kolejną barierą wskazywaną przez respondentów było ich miejsce pracy – lokalizacja stanowiska pracy, określona wielkość firmy, charakter jej własności oraz rodzaj wykonywanej pracy. Odczuwalne było to szczególnie w małych firmach, zatrudniających do dziewięciu osób, w których brak pracownika przez kilka dni albo godzin dziennie jest dokuczliwy dla pracodawcy. Przede wszystkim nauczyciele, jako grupa, od której wymagane jest ciągłe doskonalenie zawodowe, wskazywali barierę o charakterze finansowym.

Deskryptory TESE: pracobiorca, praca, zwolnienie z pracy, związek między szkoleniem a zatrudnieniem, szkolenie praktyczne, źródło finansowania, pracodawca
TESE descriptors: employee, labour, dismissal, training-employment relation, practical training, source of funding, employer
Publikacje:
  • Kukulak-Dolata, I. (2013). Bariery wykorzystania instrumentów wspierania kształcenia pracowników. Polityka Społeczna, 11, 33-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"