BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Absolwenci szkolnictwa zawodowego a warszawski rynek pracy
Projekt badawczy:
  • Rozwój szkolnictwa zawodowego w Warszawie a potrzeby rynku pracy – diagnoza i prognoza
pokaż badania
Instytucja:
Data: 27 maja 2010
Badacz: Urszula Kłosiewicz-Górecka, Sławomir Tajer
Abstrakt:

Raport  dotyczy badania jakościowego, wykonanego metodą zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI). Celem badania była diagnoza sytuacji absolwentów szkolnictwa zawodowego na warszawskim rynku pracy w odniesieniu do oczekiwań pracodawców oraz zmieniających się warunków społeczno-gospodarczych. Istotne było także rozpoznanie przyczyn niezadowalającej skuteczności szkolenia zawodowego i propozycje zmian w tym zakresie. Badaną grupę stanowili zarówno przedstawiciele szkolnictwa zawodowego, jak i lokalnego rynku pracy; w wywiadzie wzięło udział: trzech dyrektorów zespołów szkół zawodowych, dwóch doradców edukacyjno-zawodowych, trzech przedstawicieli Powiatowego Urzędu Pracy (dwóch doradców zawodowych i jeden pośrednik pracy), czterech przedstawicieli lokalnych pracodawców, przedstawiciel Biura Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa, przedstawiciel prywatnej agencji zatrudnienia. Do słabych stron szkolnictwa zawodowego w Warszawie badani zaliczyli: bardziej teoretyczne niż praktyczne kształcenie; brak korelacji pomiędzy kształceniem teoretycznym a praktycznym; słabą bazę techniczną i dydaktyczną szkół i in. Jako mocne strony wskazywano: zdobycie zawodu i możliwość podjęcia pracy bez konieczności kontynuacji nauki; możliwość łączenia nauki z pracą zawodową; zdobywanie doświadczenia w pracy podczas nauki i in. Wnioski z badania poszerzają wiedzę w zakresie wiodącego problemu projektu, jakim jest dostosowanie szkolnictwa zawodowego do potrzeb warszawskiego rynku pracy i wypracowanie właściwych form współpracy pomiędzy szkołami a podmiotami gospodarczymi.

Deskryptory TESE: absolwent, uczeń, kształcenie i szkolenie zawodowe, szkoła średnia o profilu zawodowym, rynek pracy, rozwój umiejętności zawodowych, wybór szkoły, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, start zawodowy absolwentów
TESE descriptors: school leaver, pupil, vocational education and training, vocational school, labour market, skill development, choice of school, employability, transition from school to work
Publikacje:
  • Tajer, S. (2010). Raport z badania jakościowego metodą zogniskowanego wywiadu grupowego nt. Absolwenci szkolnictwa zawodowego a warszawski rynek pracy. Pobrane z http://ibrkk.pl/f/?projekt-Warszawa-raport-z-badania-jakosciowego.doc
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"