Obserwuj
Tytuł badania: |
Absolwenci szkolnictwa zawodowego a warszawski rynek pracy |
Projekt badawczy: |
- Rozwój szkolnictwa zawodowego w Warszawie a potrzeby rynku pracy – diagnoza i prognoza
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
27 maja 2010 |
Badacz: |
Urszula Kłosiewicz-Górecka, Sławomir Tajer |
Abstrakt: |
Raport dotyczy badania jakościowego, wykonanego metodą zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI). Celem badania była diagnoza sytuacji absolwentów szkolnictwa zawodowego na warszawskim rynku pracy w odniesieniu do oczekiwań pracodawców oraz zmieniających się warunków społeczno-gospodarczych. Istotne było także rozpoznanie przyczyn niezadowalającej skuteczności szkolenia zawodowego i propozycje zmian w tym zakresie. Badaną grupę stanowili zarówno przedstawiciele szkolnictwa zawodowego, jak i lokalnego rynku pracy; w wywiadzie wzięło udział: trzech dyrektorów zespołów szkół zawodowych, dwóch doradców edukacyjno-zawodowych, trzech przedstawicieli Powiatowego Urzędu Pracy (dwóch doradców zawodowych i jeden pośrednik pracy), czterech przedstawicieli lokalnych pracodawców, przedstawiciel Biura Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa, przedstawiciel prywatnej agencji zatrudnienia. Do słabych stron szkolnictwa zawodowego w Warszawie badani zaliczyli: bardziej teoretyczne niż praktyczne kształcenie; brak korelacji pomiędzy kształceniem teoretycznym a praktycznym; słabą bazę techniczną i dydaktyczną szkół i in. Jako mocne strony wskazywano: zdobycie zawodu i możliwość podjęcia pracy bez konieczności kontynuacji nauki; możliwość łączenia nauki z pracą zawodową; zdobywanie doświadczenia w pracy podczas nauki i in. Wnioski z badania poszerzają wiedzę w zakresie wiodącego problemu projektu, jakim jest dostosowanie szkolnictwa zawodowego do potrzeb warszawskiego rynku pracy i wypracowanie właściwych form współpracy pomiędzy szkołami a podmiotami gospodarczymi. |
Deskryptory TESE: |
absolwent, uczeń, kształcenie i szkolenie zawodowe, szkoła średnia o profilu zawodowym, rynek pracy, rozwój umiejętności zawodowych, wybór szkoły, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, start zawodowy absolwentów |
TESE descriptors: |
school leaver, pupil, vocational education and training, vocational school, labour market, skill development, choice of school, employability, transition from school to work |
Publikacje: |
- Tajer, S. (2010). Raport z badania jakościowego metodą zogniskowanego wywiadu grupowego nt. Absolwenci szkolnictwa zawodowego a warszawski rynek pracy. Pobrane z http://ibrkk.pl/f/?projekt-Warszawa-raport-z-badania-jakosciowego.doc
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.